Rzodkiewka – wartości odżywcze, właściwości, witaminy

Rzodkiewka – wartości odżywcze, właściwości, witaminy

Rzodkiewka (Raphanus dativus var. sativus) jest warzywem korzeniowym, które najczęściej uprawia się ze względu na jego walory smakowe. Jest wiele odmian rzodkiewek, które różnią się od siebie kolorem, czy wyglądem, natomiast w sklepach najczęściej spotkamy te o okrągłym, nieco podłużnym lub walcowatym kształcie. Warzywo to swoją popularność zawdzięcza między innymi łatwej uprawie, przy czym należy zaznaczyć, że młode odmiany rzodkiewki będą dużo łagodniejsze w smaku.

Odmiany rzodkiewek

Rzodkiewkę spotkać można w wielu odmianach, które odznaczają się różnymi kolorami, wielkością oraz smakiem. Uprawiane są także w różnych porach roku – najczęściej wiosną i jesienią. Poza najpopularniejszymi rzodkiewkami o różnych odcieniach czerwieni. spotkać możemy również odmiany o korzeniu czarnym, białym czy nawet żółtym. Do popularnych odmian rzodkiewki zaliczyć możemy np.: . „Mila”, „Opolanka”,„Rowa” czy „Carmen”.

Części jadalne rzodkiewki to nie tylko korzeń

Najczęściej wybieraną częścią jadalną rzodkiewki jest jej korzeń. Do zjedzenia nadaje się zarówno jego górna (grubsza) część, jak i dolna (cieńsza). To właśnie w korzeniu znajdziemy wszystkie potrzebne witaminy i mikroelementy, które wspomogą odporność naszego organizmu.

Nie każdy ma jednak świadomość, że jadalna może być również liściasta część rzodkiewki. Jej liście są naturalnym przeciwutleniaczem, który wykazuje działanie przeciwnowotworowe. Z powodzeniem można dodawać je do ulubionych sałatek lub drobno pokroić i użyć do przygotowania domowego pesto. Liście rzodkiewki świetnie sprawdzą się również do często wybieranych zielonych koktajli, które oczyszczą organizm z nadmiaru toksyn.

Nie sposób nie wspomnieć również o kiełkach rzodkiewki, które stanowią cenne źródło wartości odżywczych. Kiełki z białą końcówką bogate są w witaminy z grupy B i C, są też świetnym źródłem antyoksydantów i przeciwutleniaczy. Zawierają też dużo potasu, który korzystnie wpływa na pracę układu sercowo-naczyniowego. Z kolei zawarty w nich błonnik stymuluję procesy trawienia węglowodanów i białek.

Wartości odżywcze rzodkiewki

Istnieje kilka różnych rodzajów rzodkiewek, a wszystkie są bogate w witaminę C, witaminę A i witaminy z grupy B. Oprócz żelaza, wapnia, cynku i manganu, rzodkiewki są również bogate w składniki wspomagające pracę mózgu, serca, nerwów i mięśni płuc. Rzodkiewka to warzywo korzeniowe, które zawiera wiele ważnych składników mineralnych. Obecność fosforu, wapnia, żelaza, cynku i manganu to kolejny aspekt tej mieszanki. Siarka odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu zdrowych włosów i skóry.

Rzodkiewka zawiera wiele składników odżywczych, co czyni ją cennym nowym warzywem na wiosnę, które jest w stanie dostarczyć organizmowi duże ilości składników odżywczych, aby wzmocnić ciało po zimie i zwiększyć siłę.

Co znajdziemy w rzodkiewce?

Niska zawartość kalorii w rzodkiewkach jest doskonałym dodatkiem do każdej diety odchudzającej. Jedna porcja rzodkiewek, około 1/2 szklanki, ma tylko 12 kalorii. Ponadto, rzodkiewki są doskonałym źródłem witaminy C – przeciwutleniacza zwalczającego wolne rodniki, które przyspieszają proces starzenia się i sprzyjają rozwojowi nowotworów.

W rzodkiewce możemy znaleźć także m.in.:

  • potas,
  • ryboflawinę,
  • niacynę,
  • witaminę B6,
  • witaminę K,
  • kwas foliowy,
  • wapń,
  • magnez,
  • cynk,
  • fosfor,
  • miedź,
  • mangan,
  • sód.

Ilości te będą oczywiście minimalne. Wszystko zależy od tego, jak dużo rzodkiewki spożywamy. Nie ma powodu do obaw, o ile nie mamy problemów z tarczycą.

Dlaczego rzodkiewka ma ostry posmak?

Lekko pikantny i nieco gorzki smak rzodkiewki wynika z obecności siarki w roślinie. Ze względu na lekko gorzki posmak dzieci mają trudności z jedzeniem rzodkiewki, które zachęcane są przez rodziców do zjedzenia warzywa.

Rzodkiewka – zawartość witamin

Rzodkiewka zawiera witaminę C i inne składniki odżywcze, które wzmacniają naszą odporność i wspomagają funkcjonowanie układu nerwowego, a także poprawiają przemianę materii. Odpowiedzialna za ten efekt jest obecność witamin z grupy B. Zwłaszcza witamina B6 jest koenzymem wielu reakcji biochemicznych. Z kolei witamina K wspomaga procesy krwiotwórcze, a kwas foliowy jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania naszego układu nerwowego.

Rzodkiewka a karmienie piersią

Odpowiednio dobrana, bogata w witaminy i minerały dieta jest bardzo ważna dla dziecka karmionego piersią przez matkę, ponieważ wpływa na jakość mleka. Należy zachować pewną ostrożność, ponieważ pomimo swoich prozdrowotnych właściwości, jedzenie rzodkiewki w czasie karmienia piersią, może wywoływać pewne dolegliwości żołądkowe u maluszków. Część specjalistów nie poleca spożywania rzodkiewek także w trakcie ciąży, jednak nie zawsze dotyczy to wszystkich mam. Warto obserwować reakcję swojego organizmu i w przypadku braku problemów, śmiało korzystać z właściwości tego warzywa.

Rzodkiewka – zastosowania w kuchni

Rzodkiewkę można spożywać na surowo, jako chrupką przekąskę, a także podawać z ulubionym dipem, czy jogurtem naturalnym. Świetnie sprawdzi się jako dodatek do sałatek ze świeżych warzyw, wszelakich surówek, czy ozdobnych kanapek. Z powodzeniem może być również wykorzystywana do dań ciepłych, takich jak zupy i zapiekanki – tutaj najlepiej sprawdzi się jej korzeń. Jeżeli chodzi o wykorzystanie liści rzodkiewki, można użyć je do wcześniej wspomnianego pesto i zielonych koktajli. Kiełki rzodkiewki, ze względu na swój delikatny smak, świetnie sprawdzą się jako dodatek do sałatek i kanapek, a także jako kolorowa dekoracja do bardziej wyszukanych dań. Jak widać wykorzystanie rzodkiewki w kuchni może być napreawdę spore.

Rzodkiewka – zakupy i przechowywanie

Pierwsze pęczki młodej rzodkiewki spotkamy sklepach i na bazarkach już na przełomie kwietnia i maja. Należy zachować wtedy szczególną ostrożność, ponieważ np. Nowalijki uprawiane są w szklarniach, a przez to ich uprawa bywa mocno nawożona. Można się wtedy mocno rozczarować ich smakiem. O nadmiarze nawozu podczas hodowli warzywa, świadczyć mogą nadzwyczaj wyrośnięte bulwy oraz zażółcenia na liściach. W tym przypadku oczywiście lepiej będzie wybrać te mniejsze, świeże i zieloniutkie, które pozbawione będą śladów gnicia i uszkodzeń. Rzodkiewkę możemy przechowywać przez kilka dni w lodówce. Należy pamiętać, że naczynie nie powinno być szczelnie zamknięte, ale odpowiednio przewiewne.

Rzodkiewka – działanie na serce i umysł

Rzodkiewka stanowi doskonałe źródło „pierwiastka życia”, czyli potasu. Jego zawartość sprawia, że jedzenie rzodkiewek pozwali nam uregulować nadmiernie napięcie mięśniowe, rytm serca, czy ciśnienie krwi. Potas bierze również czynny udział w procesie dotleniania mózgu, co korzystnie wpływa na naszą koncentrację i procesy myślenia. Wykazano także, że spożywanie produktów zawierających dużo potasu, wspomaga wydzielanie insuliny oraz uczestniczy w spalaniu białek i węglowodanów.

Rzodkiewka wzmacnia odporność i zapobiega siniakom

Wysoka zawartość witaminy C w kiełkach rzodkiewki sprawia, że jej spożywanie pomaga nam wzmocnić odporność organizmu w walce z bakteriami i wirusami. Warto również wspomnieć, że witamina C skutecznie uszczelnia naczynia krwionośne. Dzięki temu dieta bogata w rzodkiewkę może pomagać nam w walce z krwotokami z nosa, krwawiącymi zębami podczas ich mycia, czy nadmiernym tworzeniem się siniaków.

Rzodkiewka a trawienie

Rzodkiewka jest dobrym źródłem błonnika pokarmowego, co sprawia, że jej spożywanie przyspiesza procesy trawienne i oczyszcza przewód pokarmowy z zalegających w nim toksyn. Błonnik przyspiesza też metabolizm i skutecznie łagodzi uciążliwe objawy zgagi. Pożywienie zawierające dużo błonnika wspomaga odchudzanie, ponieważ dzięki niemu jesteśmy w stanie szybciej uzyskać poczucie sytości. Na zmniejszenie apetytu w przypadku spożywania rzodkiewki oddziałują też goryczkowe olejki eteryczne, które odpowiadają za charakterystyczny, ostry smak warzywa.

Wpływ rzodkiewki na włosy i paznokcie

Wiele kobiet stale poszukuje sposobów na poprawienie swojego wyglądu za pomocą naturalnych metod. Siarka obecna w rzodkiewce jest znana z tego, że poprawia stan zdrowia naszych włosów i paznokci. Pomaga również kontrolować wydzielanie sebum przez gruczoły łojowe w skórze, dzięki czemu włosy mniej wypadają i są zdrowsze.

Sok z rzodkiewki – smaczna i naturalna metoda na choroby gardła i nerek

Specjaliści od medycyny naturalnej często zwracają uwagę na szerokie zastosowanie soku sporządzanego z rzodkiewki. Ten wyjątkowy napój, dzięki swojemu antyseptycznemu działaniu, może skutecznie leczyć uporczywy kaszel oraz koić podrażnione i zaczerwienione gardło. Dodatkowo spożywanie rzodkiewek, a także soków z rzodkiewki działa oczyszczającą nie tylko poprzez likwidowanie toksyn z naszego organizmu, ponieważ wspomaga również oczyszczanie naszych nerek.

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola obowiązkowe są oznaczone *