Czy chleb graham jest zdrowy?

Czy chleb graham jest zdrowy?

Nie ulega wątpliwości, iż wybierając produkty spożywcze, konsumenci zazwyczaj kierują się ich łatwą dostępnością oraz indywidualnymi i wypracowanymi przez lata, nawykami żywieniowymi. Istotną rolę odgrywa również cena. Dlatego też największą popularnością cieszy się niezmiennie białe i pszenne pieczywo, a wielu Polaków nie wyobraża sobie śniadania bez tradycyjnego jasnego chleba. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że ciemne pieczywo to znacznie zdrowsza, ale również smaczniejsza alternatywa, którą warto zastosować w swoim codziennym jadłospisie. A wiele dietetyków, proponuje zacząć rewolucyjną zmianę dotychczasowej diety, właśnie od wyboru właściwego chleba…

Jak powstaje chleb graham?

Chleb graham wyrabiany jest z mąki pszennej typu graham wraz z oddzielonymi wcześniej częściami ziarna. Mąka ta stanowi formę pośrednią między mąką chlebową, a mąką pszenną razową. Jest ona grubo mielona, a przy jej produkcji stosuje się drożdże, zamiast zakwasu. Ponadto ma ciemniejszą barwę niż typowa mąka pszenna.

Dlaczego warto wybrać chleb graham?

Chleb graham to nie tylko idealna propozycja dla osób dbających o piękną sylwetkę, ale również dla tych, którzy borykają się z poważnymi problemami żołądkowymi, czy zgagą. Pieczywo te zawiera bowiem dużą ilość błonnika, dzięki czemu jest niezwykle lekko strawne i wspomaga prawidłową pracę jelit. Chleb graham odpowiada również za obniżenie poziomu cholesterolu, zmniejszenie wchłaniania tłuszczy i wspomaganie układu nerwowego. Warto również wspomnieć, że indeks glikemiczny chleba istotnie wpływa na wolniejszy wzrost poziomu cukru we krwi. Ponadto chleb graham gwarantuje znacznie większą liczbę witamin oraz składników mineralnych, niż w pieczywie białym. Należy wspomnieć o tym, że klasyczny biały chleb pszenny produkuje się natomiast z mąki, która jest praktycznie pozbawiona błonnika. To wszystko powoduje, że poziom glukozy we krwi bardzo szybko wzrasta i w podobnym tempie spada. Dlatego też konsument potrzebuje więcej kromek takiego chleba, by zaspokoić swój głód. Może to również prowadzić do podjadania między posiłkami niezdrowych przekąsek, w celu nasycenia się, a w efekcie do nadwagi, czy otyłości. Eksperci od zdrowego żywienia zgodnie utrzymają, iż białe pieczywo tylko dostarcza energii, jednak nie zawiera w sobie poza tym żadnych wartości odżywczych, niezbędnych do właściwego funkcjonowania ludzkiego organizmu. 

Czy chleb graham jest odpowiedni dla diabetyków ?

Powszechnie panuje przekonanie na temat niebezpieczeństwa związanego ze spożywaniem nadmiernej ilości chleba przez diabetyków. Rzeczywiście, osoby cierpiące na cukrzyce, powinny zdecydowanie unikać białego pieczywa w każdej postaci, ze względu na ich wspomnianą wcześniej ubogość odżywczą. Nie jest jednak prawdą, że diabetyk musi zupełnie zrezygnować ze spożywania chleba. Wręcz przeciwnie, cukrzycy potrzebują istotnego przy trawieniu błonnika, dlatego tez ciemne pieczywo jest w tym wypadku świetnym rozwiązaniem. Niezwykle istotny jest również niski indeks glikemiczny chleba graham.

Czy każdy może wprowadzić do swojej diety chleb graham?

Okazuje się jednak, że mimo swoich niepodważalnych zalet, są również grupy, które powinny unikać tego rodzaju pieczywa. 
Są to przede wszystkim osoby, które wykazują nadwrażliwość na gluten oraz te, które cierpią z powodu alergii na pszenice. Stronić od chleba graham powinni także Ci, którzy zmagają się z zespołem jelita nadwrażliwego, czy problemami z wątrobą.

Po jakie chleby równie warto sięgać?

Jeśli ze względu na wymienione wcześniej powody, nie możemy wprowadzić do swojej diety chlebu graham, istnieje wiele innych rodzajów wartościowego pieczywa. Jednym z przykładów jest chleb żytni, który dostarcza magnez, cynk, potas, żelazo, wapń oraz fosfor. Oprócz tego obfituje również w kwas foliowy i witaminy z grupy B. Za inną propozycje może posłużyć chleb orkiszowy, wytwarzany z mąki bogatej w dobroczynne makro i mikroelementy. Podobnie jak poprzednik zawiera w sobie witaminy z grupy B, ale również z grupy A, C i E oraz aminokwasy. Te ostatnie mają szczególny wpływ na kondycję włosów oraz przemianę materii. Spożywanie pieczywa orkiszowego pomoże również wyeliminować senność, rozdrażnienie i brak koncentracji, a także uchronić przed miażdżycą. Za ciekawą alternatywę posłuży też Przed zakupem bochenka, należy jednak dokładnie przeczytać etykietę chleba, bowiem jakość tego produktu może drastycznie różnić się w zależności od zawartości kukurydzy oraz witamin. Kukurydza jest niestety również często poddawana modyfikacjom genetycznym.

 
 Podsumowując, chleb graham jest dobrym zamiennikiem dla jasnego pieczywa i zdecydowanie wygrywa te zestawienie, ze względu na bogactwo wartości odżywczych. Mimo gorszej dostępności na rynku, jest to produkt, który powinien częściej niż biały chleb, pojawiać się na stole konsumentów.
Nie jest jednak jedynym rodzajem pieczywa, które warto rozważyć w swojej codziennej diecie. 

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola obowiązkowe są oznaczone *